Moderní hølasová cvičení

Vítej v této kolekci, která je opravdovou inovací v hlasových cvičeních!
Každé cvičení je jako písnička, která formou hry rozvíjí jak tvé tonální, tak i rytmické cítění. Do skvělé hudby jsou vymyšlené různé melodické vzorce, na kterých se spolu budeme učit vše přímo v praxi.
Základ je v opakování melodického vzorce a z toho se pak lze posunout i dál.
Pár důležitých rad, než se do toho pustíš



Tady je pár hlavních tipů, jak se dá s kolekcí cvičení pracovat: Každé cvičení má 4 varianty a podle toho, kterou variantu zvolíš si nastavuješ obtížnost: a - Předzpívané s odpovědí – melodický vzorec je stejně 2x za sebou b - Předzpívané bez odpovědi – melodický vzorec je tu jednou a na jeho opakování hraje už jen hudba c - Předzpívané slabě bez odpovědi – téměř jako podklad d - Podklad Každý máme jiný rozsah hlasu! Kdyby mi nějaká poloha neseděla, skočím si o oktávu níž nebo výš, nebo třeba mohu dané cvičení rovnou harmonizovat (zpívat ve druhém hlase, kde pro mě bude třeba poloha pohodlnější / výhodnější). Pozor! Žádná z použitých technik není nepříjemná a nebolí. Zpívej to s lehkostí a vždy s určitou rezervou. Tlak je ve zpěvu náš nejhorší nepřítel, dělat to „na sílu“ není správná cesta. Nadhled a rezerva dělá mistry. 😉 Podrobný návod, jak se dá s celou kolekcí systematicky pracovat a díky tomu se posunout opravdu o obrovský kus vpřed, najdeš dole.
Jdeme na to!
Snazší výšky + barevný hlas...?
Nacvič si poctivě otevřený krk - hodí se to úplně všude!
Více krátkých a super praktických videonávodů najdeš v Klubu zpěváků.
START VE ZPĚVU
Ovládni techniku a objev svůj jedinečný hlas. Plynulé lekce plné cvičení a skvělých rad ti pomohou nastavit správnou hlasovou techniku, najít systém ve trénování a skutečnou radost ze zpěvu.
Pojď do toho a zpívej pohodlně a správně!
Podrobný návod k MODERNÍM HØLASOVÝM CVIČENÍM
Jaká jsou a jak fungují? Je to opravdu inovace v hlasových cvičeních, protože nejedeš jeden melodický vzorec po půltónech nahoru a dolů, ale každé cvičení je jako písnička. Do skvělé hudby jsou vymyšlené různé melodické vzorce a na nich se učíme vše přímo v praxi. Základ je v opakování melodického vzorce a z toho se pak lze posunout i dál. ------ Pozor! Žádná z použitých technik není nepříjemná a nebolí. Zpívej to s lehkostí a vždy s určitou rezervou. Tlak je ve zpěvu náš nejhorší nepřítel, dělat to „na sílu“ není správná cesta. Nadhled a rezerva dělá mistry. 😉 ------ Každý má jiný rozsah! Kdyby mi nějaká poloha neseděla, skočím si o oktávu níž nebo výš, nebo třeba mohu dané cvičení rovnou harmonizovat (zpívat ve druhém hlase, kde pro mě bude třeba poloha pohodlnější / výhodnější). ------ KAŽDÉ CVIČENÍ MÁ 4 VARIANTY – a / b / c / d, se kterými lze pracovat následovně: a: Předzpívané s odpovědí – melodický vzorec je stejně 2x za sebou JAK S TÍM MOHU PRACOVAT: 1) NAPOSLOUCHÁVÁM – stejný vzorec 2x za sebou 2) ODPOVÍDÁM – učím se správnou odpověď - protože opakuji do nahraného vzorce, čistím intonaci i frázování (rytmiku) 3) MAKÁM NA KONDICI – mohu zpívat oba vzorce s předlohou a ujistit se v melodii a frázování - náročnější pro výdrž, udržení správné techniky a kondici 4) HARMONIZUJI – učím se do vzorců dávat jinou melodii – trénink vícehlasů (často stačí dát do vzorce, který slyším - některý z těch následujících - tzn. jde o návody na vícehlasy a potažmo o rozvoj harmonického cítění) b: Předzpívané bez odpovědi – melodický vzorec je tu jednou a na jeho opakování hraje už jen hudba JAK S TÍM MOHU PRACOVAT: 1) ODPOVÍDÁM SÁM – při poslechu dalšího vzorce mám čas na práci na technice - tzn. připravím se na správné posazení hlasu, snažím se dát vzorec jistě a zvučně, usazuji techniku 2) ODPOVÍDÁM UVOLNĚNĚ (jako na koncertě) – nic neřeším a zpívám to přirozeně, volně a bez tlaku 3) HARMONICKÝ DIALOG – odpovídám tak, že jdu do druhého hlasu, tzn. snažím se předzpívaný vzorec posunout o tercii a učím se tak základy vícehlasů 4) DIALOG – odpovídám jiným melodickým vzorcem – učím se improvizovat (vymýšlet si vlastní melodie) c: Předzpívané slabě bez odpovědi – téměř jako podklad a d: Podklad - už fungují podobně, jen je tu rozdíl v tom, že ve třetí variantě cvičení je první nazpívaný vzorec SLABĚ – funguje tu jen jako záchytný bod, kdybych se ztratil/a JAK S TÍM MOHU PRACOVAT: 1) POSILOVNA – zpívám každý vzorec 2x stejně 2) KREATIVNÍ POSILOVNA – zpívám jeden vzorec v základní verzi a druhý, který má odpovídat si variuji – buď melodicky nebo harmonicky (rozvoj melodicko-harmonického cítění) 3) JSEM UMĚLEC – vymýšlím si vlastní verzi hlasového cvičení dle svých potřeb a jak to cítím Fantazii se meze nekladou! Berte to jako hru a třeba najdete i další způsoby, jak se tréninkem zpěvu bavit. Ale co je hlavní…? Užít si to! Takže hodně zábavy… 😉 SEZNAM MODERNÍCH HØLASOVÝCH CVIČENÍ Všechna cvičení jsou multifunkční a pracují pěvecko-muzikantsky, ale pro lepší uchopení je u každého cvičení stručně popsáno jeho hlavní zaměření. 1.Rozdýchávací Aktivace hlubšího dechu – SS ŠŠ SS ŠŠ SS Š / SS ŠŠ SS ŠŠ SS ŠŠ S--- 2.Nahazovací Dech, rezonance, posazení vpřed – SŠFC / brumendo / TU TU TU… / zvuk trumpetky – jazykem vyslovuji TU TU.., ale zvuk je posazený mezi zuby a vnitřní stranou rtů 3.Rezonančně uvolňovací Uvolnění mimických svalů, rtů, jazyka – FRČENÍ (neboli frkání jako koník, ale včetně tónu = brumendo, které jde ven přes rozkmitání rtů / TRRRR + brumendo MMM / FRČENÍ + ÚÚÚ / FRČENÍ + MMM) 4.Melodicko-intonačně startovací Od všeho trochu – durová stupnice, kvintakordy a jejich variace, základy pro stavbu vícehlasů, propojování technik, posazení tónů shora,… - vše na JŮŮŮ (nebo postupně na jakýkoli jiný libovolný vokál) 5.Melodicko-technicky hravé Střídání technik, hraní si s melodií, melodické skoky, intervaly, více práce s barvou hlasu – TJÁDA DYDAM / TJÁ DAP TÝDAP TAPTA / TJŮDŮDŮ /TYDAP TA TYDAPTA DYPTA / TJAP TAP TYDAP TAPTA / JŮ, … 6.Technicky propojovací Propojení technik bez hlasových zlomů (falzet, mix, plný hlas), posazení na jednom místě, trénink vibrata na koncích vzorců – JÍÍÍ 7.Dechově kondiční Aktivace hlubšího dechu, prohloubení dechové kondice, trénink rytmiky a přesnosti nasazení zvuku s oporou dechu – nádech nosem + výdech pusou / S— ŠŠ S-Š / různé rytmické variace na SSS a ŠŠŠ 8.Plnohlasově volací Otevřený plný hlas do dálky bez tlaku, posazení na patře ve všech polohách, správné nastavení prostoru kolem horního patra, rtů a mimických svalů (úsměv), na konci cv. i hlasové přeskoky a falzet (pro kontrolu, že jsme před tím opravdu byli v plném hlase) – WOOO OU 9.Uvolňovací trumpetka Povolení krku, nasazení tónů s lehkostí na zuby a na rty, odstranění zbytečného tlaku, hlasová rehabilitace - zvuk trumpetky (jazykem vyslovuji TU TU.., ale zvuk je posazený mezi zuby a vnitřní stranou rtů) / TJÁ LAPAPADAP TÝDAP PADAP PAU / TJÁ LADAP TÝ DA DOU / … nádech + výdech 10. Provícehlasé Základy pro vícehlasy, prolínání hlasů, rozvoj harmonického cítění, propojování technik – JŮ / NŮIJŮIJŮ / DO SI LA SOL FA MI RE DO / TYDAP TAP TAP TÁ / … 11. Melodicko-harmonicky hravé Složitější vícehlasy, různé vícehlasy přes sebe, lze si vybrat i různé varianty zpívaných vzorců a tím si cvičení zjednodušit nebo naopak zkomplikovat – TJÁ DAVADA DYPTAP TA DAVA DAU / ÚÚÚ Ú / TJÁ DÁ DAVADA DYM / … 12. Plnohlasově ječákové Technicky náročnější práce s hlasem ve výškách - plný hlas, ječák, posazení na patře, otevřený krk, zvučnost ve všech polohách – JÉ JEOU / JÉ JEA WOU-WOU / COMON LETS SING IT / WOOO OOU Pozn. autora: Hudební doprovody hlasových cvičení jsou licencovaným materiálem, ke kterému má dle obchodních podmínek přístup pouze kupující. Jakékoli další šíření je zakázáno.